Hoe vaak zit je in de spagaat van je eigen bedrijfsbelang versus het belang van je klant?
Does it serve your cliënt?
Want laten we eerlijk zijn: we hebben allemaal weleens in een situatie gezeten dat wat je doet misschien op dat moment niet het beste is voor je klant, maar wel voor jouw (persoonlijke) target of jouw bedrijf. Dit kan zijn:
Dat je de focus op de klant verliest omdat je te veel bezig bent met het stroomlijnen van je interne processen. Dat je door hoge overheadkosten medewerkers laat ‘gaan’ zonder dat je direct capaciteit hebt om het op te vangen en je klant hierdoor een slechtere klankbediening krijgt.
Dat je zaken automatiseert en je klant aan de balie of aan de telefoon geen ‘vriendelijke medewerker’ maar een keuzemenu ervaart. Of misschien wel medewerkers die zich niet kunnen identificeren met de behoefte van de klant omdat ze gewoonweg teveel in hun eigen ‘bubble van vaktechniek’ zitten en hierdoor geen aansluiting vinden bij de klant.
Does it serve my cliënt? Vraag je eens af wat jouw klant uiteindelijk nou écht belangrijk vindt? Zo ingewikkeld is het niet:
Sandhya’s Regels:
- Aandacht (regelmatig: hij moet weten dat je ‘beschikbaar’ bent)
- Snelle respons (versus lang wachten op een antwoord)
- Geen product maar een (lange termijn) oplossing voor zijn probleem
- Serieus genomen worden en respect (geen loopje nemen met zijn vertrouwen)
- Kneitergoede service (overdeliver)
- Geholpen worden door iemand met kennis van zaken (de beste expert voor de oplossing van zijn probleem)
- Duidelijke uitleg in begrijpelijke taal (dus geen vakjargon)
- Vriendelijkheid
Does it serve your cliënt? Alles wat hierboven niet staat beschreven doesn’t serve your cliënt.
BTW ik ben geen Sales-expert maar heb klanten die jaar in jaar uit bij mij terugkeren voor advies of specifiek door mij bediend willen worden. Simpelweg omdat ik bovenstaande regels hanteer.
Heb je medewerkers die moeilijk verbinding kunnen maken met de klant of wil je met mij vertrouwelijk in gesprek over mogelijkheden om met je team te excelleren klik dan hier voor een gratis strategiegesprek.
Liefs,
Sandhya